KANSAI SOKA NEWS

2018.08.03

LC

Learning Cluster Tokyo Fieldwork Day1

7月12日から3日間、20名のラーニングクラスターメンバーが東京フィールドワークに参加してました。本年が世界人権宣言の国連採択から70周年であることを受け、今回の東京フィールドワークでは人権に関わる国際機関やNGOを訪問し、講義等を受けて探究しました。

20 Learning Cluster students are participating in Tokyo Fieldwork from July 12th to 14th. This year is the 70th anniversary of Universal Declaration of Human Rights, and LC students visited international organizations and NGOs that are tackling Human Rights issues on a world scale.

【1日目】東京に到着後、まずはじめに世界的な人権団体アムネスティ・インターナショナルジャパンを訪問し、貧困問題、難民、死刑、LGBTなど多岐にわたる人権問題について英語でワークショップ形式の講義を行っていただきました。生徒たちは積極的にディスカッションと質疑応答を行い、人権問題の難しさ、一人ひとりに焦点を当てることの大切さなどを学びました。

After arriving at Tokyo on Day1, LC students visited Japan office of the biggest international Human Rights NGO, Amnesty International. The NGO staff gave a workshop style lecture about various kinds of Human Rights issues, such as poverty, refugees, death penalty, and LGBT. The students participated in the discussion actively and they were able to understand the difficulty of Human Rights issues as well as the importance of focusing on each individual who is suffering from Human Rights violation.

次に、子ども支援を専門とする国際NGO、セーブ・ザ・チルドレン・ジャパンを訪問しました。団体として取り組んでいる活動やプロジェクトの紹介後、いま世界で実際に起きている子どもの権利に関する問題について全員でディスカッションを行いました。ディスカッションでは、生活の中で様々な問題を抱える一人の子どもについて、どのような問題がありその解決のためにどのような支援が必要なのかを提案することを目指し、互いの意見をぶつけ合いました。生徒たちは訪問を通し、自分たちがいまできること、今後できるようにならなければならないことを見つけ、活気づきました。

Next, LC students visited Save the Children Japan office, which is the international NGO specialized on children in developing countries. After receiving an introductory presentation about the organization and their ongoing projects/activities in the world, they had a discussion on child rights issues that are happening in the world. In the discussion, they focused on a child who is suffering from various kinds of problems in his life from the perspectives of what kind of problems he has and how people around him can support to solve the problems. Through this visit, the students were able to realize what kind of actions they can take now as high school students and what they need to be capable in the future.

初日最後としては、日本で発足された国際人権NGO、ヒューマンライツ・ナウを訪問しました。NGOが国際的なネットワークを展開し人権のためにできる支援がどのようなものであるか、ミャンマーの民主化を例としてエンパワーメントやビジネスと人権の関係性について講義をしていただきました。生徒たちは積極的に質問をするアクティブラーニングを展開し、身の回りにある人権問題や自分たちだからこそ起こせるアクションに気づく深い学びをすることができました。

Lastly, they visited Human Rights Now, an international Human Rights NGO founded in Japan. The staff gave a lecture on the function of international NGO network to protect Human Rights in the world. As an example, Myanmar’s democratization was introduced to explain how empowerment of civil society and business enterprise work to solve Human Rights problems. LC students actively made many questions in the lecture and they were able to realize some Human Rights issues close to them in their daily life and what kind of action they can take to solve them.

一日目はこれで終了し、宿泊所であるオリンピック記念青少年総合センターに移動し、初日の学びをふりかえりました。2日目は財団法人ジョイセフ、国連大学、JICAを訪問予定です。

After visiting Human Rights Now, LC students moved to National Olympics Memorial Youth Center where they are going to stay for two nights. At the end of the day, they reflected on what they learned so far and prepared for upcoming visits. On Day2, they visited JOICFP, United Nations University and JICA.

<Day1で訪問した団体のURL>

アムネスティ日本 http://www.amnesty.or.jp/

セーブ・ザ・チルドレン・ジャパン http://www.savechildren.or.jp/

ヒューマンライツ・ナウ http://hrn.or.jp/

年別アーカイブ

創価高等学校の写真 創価高等学校の写真

ページ先頭へ戻る